loading...
هنرستان حرفه ای شهیدان طالبی
سید مرتضی مهدوی بازدید : 159 چهارشنبه 26 بهمن 1390 نظرات (0)

معرفي رشته حسابداري و فرصت هاي شغلي آن

تعريف: حسابداري يک سيستم است که در آن فرآيند جمع آوري، طبقه بندي ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهيه گزارشهاي مالي و صورتهاي حسابداري در شکل ها و مدلهاي خاص انجام مي گيرد. تا افراد ذي نفع درون سازماني مثل مديران سازمان و يا برون سازماني مثل بانک ها، مجمع عمومي سازمان مورد نظر و يا مقامات مالياتي بتوانند از اين اطلاعات استفاده کنند.

آينده شغلي ، بازار کار ، درآمد:

به نظر مي رسد فارغ التحصيلان دوره هاي تحصيلات تکميلي اين رشته، آمادگي و پختگي بيشتري براي حضور در بازار کار دارند. نتيجه يکي از تحقيقات دانشگاه «کلمبيا» مبني بر اين بود که از از دهه 70 به بعد همه شرکتهاي موفق، شرکتهايي بوده اند که مدير آنها تحصيلات مالي داشته است. چون از اين دهه به بعد اطلاعات نقش مهمي پيدا کرده است و مهمترين اطلاعات نيز، اطلاعات مالي است که تاثير بسياري در تصميم گيري روساي شرکت ها دارد.

فرصت هاي شغلي يک حسابدار بسيار گسترده است و از پايين ترين سطح تا بالاترين سطح را در بر مي گيرد. و با وجود اين که در دانشگاههاي مختلف کشور اعم از دولتي ، غيرانتفاعي و آزاد، دانشجويان بسياري در رشته حسابداري تدريس مي کنند اما تعداد فارغ التحصيلان بيکار اين رشته از بيشتر رشته ها کمتر است. چون از يک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترين کارخانه هاي کشور حداقل براي تهيه اظهارنامه مالياتي به حسابدار نيازمند هستند.

فارغ التحصيلان اين رشته پس از اتمام تحصيل مي توانند در سطوح مختلف و شاخه هاي متفاوت زير عهده دار انجام امور مالي گردند :

الف) حسابداري

فارغ التحصيلان مي توانند در کليه موسسات و واحدهاي تجاري، اعم از دولتي يا خصوصي به عنوان حسابدار در شاخه هاي زير مشغول کار شوند:

حسابداري مالي: در کليه شرکتها و موسسات تجاري و غيرانتفاعي.

حسابداري صنعتي : در کليه واحدهاي صنعتي و شرکتهاي توليدي.

حسابداري دولتي : در کليه سازمانها و ادارات دولتي به عنوان حسابدار يا عامل ذيحساب.

حسابداري مالياتي : در ادارات دارايي.

حسابداري بيمه : در موسسات بيمه .

حسابداري بانکها : در شعبه ها و سرپرستي بانکها .

حسابداران پس از مدتي اشتغال به کار حسابداري مي توانند در سمت مديريت مالي واحدهاي تجاري ، ايفاي نقش نمايند.

ب ) حسابرسي

فارغ التحصيلان رشته حسابداري قادرند با توجه به شاخه هاي حسابداري در بند الف در حرفه حسابرسي شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسي در يک تقسيم بندي کلي به دو گروه اصلي تفکيک مي شوند :

حسابرسان داخلي : اين گروه از حسابرسان ، کارمند خود شرکت يا سازمان هستند، و حسابرسي عمليات داخل واحد تجاري را انجام مي دهند.

حسابرسان مستقل: اين گروه از حسابرسان، افرادي هستند که در موسسات حسابرسي مشغول کار هستند و بر اساس قرارداد ميان شرکتها يا سازمانها با اين موسسات، عمليات حسابداري و مالي واحد تجاري را بر اساس اصول و موازين حسابداري مورد رسيدگي قرار مي دهند.

توانايي هاي مورد نياز و قابل توصيه:

داشتن شم رياضي در رشته حسابداري از اهميت بسياري برخوردار است. به همين دليل دانش آموزان رشته رياضي در اين رشته موفقتر هستند. البته اين بدان معنا نيست که دانش آموزان رشته علوم انساني قادر به ادامه تحصيل در رشته حسابداري نيستند بلکه بايد تلاش کنند تا از دانش رياضي خوب و يا حداقل متوسطي برخوردار باشند.

همچنين يک حسابدار بايد بتواند بخوبي گزارش کارهاي خود را ارايه دهد. بنابراين بايد در ادبيات فارسي مسلط بوده و نگارش خوبي داشته باشد. اين ويژگي بخصوص در سطوح بالاتر اين رشته يعني حسابرسي و مديريت مالي اهميت بسياري دارد.

دانشجوي حسابداري بايد صادق و رازدار باشد چون در آينده تمام اسناد و مدارک يک سازمان را در اختيار دارد و اگر فرد رازدار و در کل با اخلاقي نباشد لطمات زيادي به آن شرکت و در نهايت به جامعه وارد مي آورد. و بالاخره يک حسابدار براي موفقيت در اين دنياي پر از رقابت و تغيير و تحول بايد خلاق، مبتکر، صبور و منضبط باشد . علاقه به امور مالي و تجزيه و تحليل هاي آن، عامل موفقيت دانشجوي حسابداري است.

وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر:

تا مقطع دکترا امکان ادامه تحصيل وجود دارد.

نظر يک فارغ التحصيل مشغول به کار در اين رشته :

دانشجوي اين رشته بايد تحمل ساعتها کار در پشت يک ميز و صندلي و سرو کار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد. همچنين بايد دقيق و منظم باشد تا در جمع بندي اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد.

وضعيت نياز کشور به اين رشته در حال حاضر:

موقعيت شغلي در ايران:

فرصت هاي شغلي يک حسابدار بسيار گسترده است و از پايين ترين سطح تا بالاترين سطح را در بر مي گيرد. و با وجود اين که در دانشگاهاي مختلف کشور اعم از دولتي، غيرانتفاعي و آزاد، دانشجويان بسياري در رشته حسابداري تدريس مي کنند اما تعداد فارغ التحصيلان بيکار اين رشته از بيشتر رشته ها کمتر است. چون از يک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترين کارخانه هاي کشور حداقل براي تهيه اظهارنامه مالياتي به حسابدار نيازمند هستند.

دکتر ثقفي نيز در اين باره مي گويد:« چون اين رشته فقط به کلاس و معلم نياز دارد متاسفانه در سالهاي اخير، بسياري از شهرهاي دورافتاده که حتي يک حسابدار مجرب و متخصص ندارد، رشته حسابداري را با استفاده از اساتيد کم تجربه داير کرده است و در نتيجه فارغ التحصيلان دانشگاههاي فوق حسابداراني ناکارآمد هستند که نمي توانند، جذب بازار کار شوند. البته آنچه گفته شد شامل حال فارغ التحصيلان توانمند اين رشته نمي شود چون هر فرد سرمايه گذار و هر موسسه اعتباري براي سرمايه گذاري يا اعتبار دادن به حسابدار نياز دارد.

نکات تکميلي :

چند سال پيش وقتي که آقاي . ت رياست يکي از کارخانه هاي ايران را بر عهده گرفت با اخم هاي در هم و چهره هاي عبوس کارگراني روبرو شد که 6 ماه بود حقوق نگرفته بودند و اميد چنداني نيز به رييس جديد نداشتند. اما رييس جديد که فارغ التحصيل رشته حسابداري بود با مديريت قوي و درست خويش نه تنها کارخانه مورد نظر را از ورشکستگي نجات داد بلکه امروزه اين کارخانه يکي از بهترين کارخانه هاي کشور است که محصولات آن به خارج از کشور صادر مي گردد و در حال حاضر نيز نحوه کار رييس ياد شده به عنوان يک شيوه نوين در دانشگاهها تدريس مي شود.

آنچه خوانديد سرگذشت واقعي يکي از کارخانه هاي کشور است.

شيوه ورود به اين رشته:

رشته حسابداري از جمله رشته هايي است که از داوطلبان هر سه گروه آزمايشي رياضي و فني ، علوم تجربي و علوم انساني دانشجو مي پذيرد.

در آزمون هر سه گروه آزمايشي درس رياضي به عنوان مهمترين درس اين رشته ضريب 4 دارد.

علاوه بر شيوه ورود به اين رشته از طريق رشته هاي نظري مي توان به طور مستقيم از طريق  هنرستان نيز اقدام نمود. و چون از اين طريق  دروس تخصصي و عملي بيشتري کار مي شود از ديگر روشهاي ورود به اين رشته برتري دارد.

دروس تخصصي و عمومی هنرستان

تخصصی سال اول هنرستان

تخصصی سال دوم هنرستان:

دروس عمومي سال دوم و سوم

اصول حسابداري (۱)

اصول حسابداري (۲)

دين و زندگي (۲)   

سال دوم

مفاهيم و روشهاي آماري (۱)

مفاهيم و روشهاي آماري (۲)

رياضي (۲)

سال دوم

کليات اقتصاد

حسابداري عملي

زبان فارسي (۲)

سال دوم

امور عمومي بازرگاني

حسابداري شرکتها ( مقدماتي )

زبان خارجي (۲)

سال دوم

مباني و کاربرد رايانه

حسابداري صنعتي ( مقدماتي )

جغرافياي عمومي و استان

سال دوم

 

کاربرد رايانه در حسابداري

ادبيات فارسي (۲)

سال دوم

 

سازمان و مديريت

آمادگي دفاعي

سال دوم

 

رياضيات امور مالي

عربي (۱/۲)

سال دوم

 

مکاتبات اداري

تربيت بدني (۲)

سال دوم

 

کار آموزي

دين و زندگي (۳)

سال سوم

 

 

تاريخ معاصر ايران

سال سوم

 

 

عربي (۲/۲)

سال سوم

 

 

تربيت بدني (۳

سال سوم


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 138
  • بازدید کلی : 2,377